Demi masa,

Thursday, July 22, 2010

"Congratulation! You are qualifying to progress to 3rd year"

Alhamdulillah!
wa astaghfirullah..

Allah da pesan kan, setiap kegembiraan yg dtg kpd kita harus disusuli keinsafan, ketundukan hati kita kpd pemberi kebahagiaan Yang Maha Agung, yakni Allah a'za wajala.(Al-Fath:3) tenkiu Allah!

kita kena selalu ingat-mengingatkan bahawa setiap kejayaan tu dtg drp Allah. usaha kita itu cuma salah satu alat utk kita berjaya. klu tiada usaha, tiadalah kejayaan tu. org selalu kate kan, kejayaan itu tidak dtg bergolek. so kena berusaha dulu. selebihnya tawakal kt Allah. biar Allah tentukan layakkah kita terima kejayaan tu dgn usaha yg kita berikan.

ibarat klu nak kenyang mesti makan. mana ada org kenyang dgn tgk je mknn tu kan. so mesti makan utk kenyang. jd kt sini, kita fhm bahawa kenyang tu as a matlamat kita, dan makan sbg alat utk mencapai matlamat kenyang.jadi sgt pentinglah sbnrnye utk kita mempunyai matlamat yg jelas dlm hidup kita kan.

so skrg giliran sy utk tye, apa matlamat hidup korg? fikir2 dulu....



...



...



...




ok cukup.
huhu...


emm korg nak tahu sesuatu yg best x?

sbnrnye kita x payah susah2 pun nak merancangkan matlamat hidup kita sdri. sbb dah diberitahu pun dgn jelas matlamat hidup kita yg sebenarnya. ibaratnya skrg spt makanan tu dah terhidang, cuma tunggu kita je utk makan atau tak.

kalau kita bukak surah al-Baqarah, ayat 30 yg intipatinya menceritakan tujuan manusia diciptakan di atas muka bumi semata-mata adalah utk beribadat kpdNya. dan klu kita bukak surah az-Zumar, surah ke 51 ayat 56; Allah cite pula tugas manusia kt bumi ni as a khalifah. jd nampakkan matlamat hidup kita kat muka bumi ni sbnrnye utk mencapai dua tujuan ni. ibadah dan khalifah.

inilah matlamat hidup kita sepatutnya. inilah makanan sbnr kita. tujuan Allah ciptakan kita kt bumi ni sbb dua tugas ni la.

so cemane kita nk buat dua tugas ni?

ibadah ni spt makanan ruji kita.setiap hari kita buat. solat, puasa, zakat inshaAllah kita sedang usaha penuhkan. segala perbuatan baik yg diniatkan krn Allah adalah ibadah juge kan. so bljr kita, kerja kita, kata2 kita dll klu kerana Allah itu juga satu ibadah.

but what about this one? khalifah? klu bljr pendidikan agama islam kt sekolah dulu, seingat sy khalifah ni maksudnya orang yang memimpin dunia. betul ke? so kite kene pimpin dunia ke? mcm berat je tggjwb ni kan. huhu. nk pimpin keluarga sdri pon kdg2 x larat, inikan pula nak pimpin dunia.

jadi, apa yg Allah nak cuba sampaikan kpd kita ttg tugas khalifah ni sbnrnye?


bersambung..

4 comments:

  1. terima kasih cikgu. by 15 sept iA sy akn kembali ke uk:)

    ReplyDelete
  2. Wah.. dpt beraya kat Malaysia.

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah. 5 hri sempat raya iA:) cikgu, raya di perantauan sgt menyedihkan huhu

    ReplyDelete